Chimpansees - Reisverslag uit Kibale, Oeganda van Lisette Teley - WaarBenJij.nu Chimpansees - Reisverslag uit Kibale, Oeganda van Lisette Teley - WaarBenJij.nu

Chimpansees

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

26 Juni 2022 | Oeganda, Kibale

Vanmorgen werden we om 6 uur gewekt met koffie en thee bij onze tent. Wat een service! Onze gids zei dat we om 7 uur zouden vertrekken. 7 uur Dutch time want blijkbaar vond hij onze tijd iets te elastisch. Haha. 6.55 stonden we klaar en hij was heel erg verbaasd. We kunnen best op tijd zijn hoor. Hij was degene die zei dat tijd elastisch was hier. We gingen naar de plek waar we chimpansees zouden gaan trekken. Waar we dus ruim een half uur te vroeg waren. In groepjes van 6 gingen we op pad. Ze weten van tevoren niet waar ze zitten want ze hebben geen zender maar naar aanleiding van de verhalen van de gids waren de verwachtingen redelijk hoog gespannen. We zagen er meteen al 1 hoog in de boom en na ongeveer een half uur zagen we de eerste chimpansee op de grond zitten! Er komen al 20 jaar toeristen in dat gebied dus ze zijn wel gewend aan mensen maar je moet toch afstand houden. En we moesten een mondkapje op. Omdat de apen ziek kunnen worden van ons, en andersom. Ongeveer een uur later kwamen we bij 3 apen uit, waarvan er 2 weg liepen helaas. Dat waren tevens de laatste die we op de grond zagen. Wel nog een paar hoog in de bomen. Omdat ze vandaag niet naar elkaar schreeuwden kon de gids ze niet voor ons opsporen. Het was zeker een bijzondere ervaring maar we hadden stiekem op iets meer gehoopt. Laten we hopen dat we bij de gorilla's meer geluk hebben [e-1f609]

We gingen terug voor de lunch en nog een wandeling door de mega tuin van het resort, waar we ook nog apen zagen. Desiree sprong nog een halve meter de lucht in toen er een tak bewoog maar ze had niet door dat dat door haarzelf kwam. [e-1f92d]

S middags stond een wandeling door het moeras op de planning. Ook hier zagen we weer verschillende soorten apen en vogels. Daarna konden we nog een bezoek aan het dorp maken. Hier leerden we koffie malen en manden vlechten. We moeten nog ff oefenen denk ik. :-P Ook kregen we uitleg van een medicijnman en kregen we bananensap, bananenbier en bananengin te proeven. Vooral die laatste was erg sterk [e-1f605]

Met net geen 20.000 stappen in de benen gaan we zo lekker eten. Morgen rijden we naar Queen Elizabeth NP waar we 's middags een boottocht gaan maken. Laten we hopen dat de omstandigheden beter zijn dan vorige keer. De regenjas gaat iig mee!

• 26 Juni 2022 - 18:41

Ellen Mattaar:

Wat gaaf om chimpansees in het wild te zien. Vogels zijn mooi in Oeganda, ze hebben veel roofvogels, en ook mooi gekleurde exemplaren, kan je vast wel aan met 600 mm. Veel plezier in het volgende park - meen ik nou dat dat bekend staat om zijn tree-climbing lions?

• 27 Juni 2022 - 12:39

Lisette:

Dankjewel Ellen. Ja die 600 mm is hier wel handig. En het park staat daar idd om bekend. Dat heb je goed onthouden! Laten we hopen dat we ze zien