Gamedrive en boottocht - Reisverslag uit Pakwach, Oeganda van Lisette Teley - WaarBenJij.nu Gamedrive en boottocht - Reisverslag uit Pakwach, Oeganda van Lisette Teley - WaarBenJij.nu

Gamedrive en boottocht

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

24 Juni 2022 | Oeganda, Pakwach

De dag begon vroeg maar als je dan in het nationale park rijdt in de jeep, de zon die op komt, raampjes open, dak open, de rode wegen, oneindige vlaktes, acacia bomen en giraffes langs de weg, dan is het dat meer dan waard.

De hele ochtend zijn we door het park gereden. Onze gids heeft echt super goede ogen. Hij zag een leeuw op 500 meter in een boom hangen. Wij zagen m pas toen we zijn verrekijker mochten lenen [e-1f605]. Het was t ver om een foto van de maken. De volgende leeuwen lagen op maar 5 meter afstand! Maar wel verschollen in heel dicht struikgewas met een prooi dus daar kwamen ze waarschijnlijk de rest van de dag niet meer uit. Uiteindelijk hadden we toch geluk en ging onze gids, ondanks het risico op n boete van 150 dollar, een stukje van het pad af en konden we snel een paar mooie foto's maken! [e-1f603] We zagen ook buffels, hartebeesten, impala's, wrattenzwijnen (die blijkbaar ook graag ananas hebben) en heel veel vogels. Zoveel moois en we waren pas halverwege de dag. Om 2 uur zouden we een boottocht van 3 uur op de Nijl gaan maken, tot aan de Murchison Falls. De lucht was wat dicht getrokken maar het was nog droog. Ik zei nog: zouden we een vest nodig hebben voor als het koud werd op de boot? Neu zei Desiree. Dus daar gingen we in een hemdje en korte broek op slippers de boot op. Nou zou je denken dat wij als Nederlanders toch wel moeten weten dat niks veranderlijker is dan het weer. Dat geld helaas ook in Oeganda. Na een half uur begon het te regenen en verhuisden we, al half doorweekt, naar achter op de boot. Het ging nog harder regenen en de zeilen aan de zijkanten werden dichtgemaakt. De wolken werden nog donkerder en het onweer was mij niet ontgaan natuurlijk. Daar gingen we dan, super harde regen, onweer in het vooruitzicht met een man of 20 in een bootje op de Nijl. Onze kapitein zei dat er niks kon gebeuren maar alles in me zei dat ik daar niet meer wilde zijn. Het was n beetje 50/50 wie er nog wel tot de watervallen wilde varen maar gelukkig kon ik terug met een bootje wat ons tegemoed kwam. Zeiknat en rillend als n rietje kwam ik weer aan wal. Ik was zo blij dat ik terug was! Desiree hoorde natuurlijk bij de bikkels die door wilde varen. Ze waren wel tot de waterval gekomen in de regen en weer heelhuids terug.

Note to self: ga nooit meer met n boot mee zonder (regen)jas. En überhaupt niet als ze onweer verwachten. Dat scheelt weer n paar jaar van m'n leven [e-1f605]

Toen Desiree terug was vroeg onze gids of wel nog "ff" wilden gaan kijken of de leeuwen uit de bosjes waren gekomen. Uiteraard! Het bleek achteraf maar 1.5 uur om te zijn [e-1f606] Ze lagen niet meer onder het bosjes maar een stukje verderop zagen we moeders met 2 welpen in het gras! Fantastisch! 1 welpje ging zelfs voor ons op n termietenheuvel staan.

Daarna zagen we ook nog een leeuw die net n impala gevangen had.

Nu hebben we wel n biertje verdiend. En morgen kunnen we uitslapen tot kwart voor 7!

Alle fotocredits zijn voor Desiree trouwens. Mijn camera wil niks naar m'n telefoons sturen..

• 24 Juni 2022 - 21:31

Heidi Van Mierlo:

Mooi!! Wat een leuk verhaal!! De meiden vonden het ook weer heel leuk om te horen en de mooie foto's te zien.

• 25 Juni 2022 - 15:55

Ellen Mattaar:

Geweldig dat jullie nog terug gingen naar de leeuwen! Dat levert een mooie ervaring en super mooie foto's op!