Koh Phangan - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Lisette Teley - WaarBenJij.nu Koh Phangan - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Lisette Teley - WaarBenJij.nu

Koh Phangan

Blijf op de hoogte en volg Lisette

19 Maart 2019 | Thailand, Surat Thani

We hadden een beetje een planning gemaakt wat we wilden doen de dagen dat we hier zijn. En helaas is het niet zo dat je alles zelf kunt regelen. Voor veel dingen moet je een excursie boeken. Zo ook voor het marine park waar we vandaag naartoe wilden. Maar ondanks dat het pas half 10 was waren we te laat om daar nog naartoe te kunnen. We moesten het minimaal 1 dag van tevoren boeken. Hmm..wat dan. Een kookworkshop wilden we ook nog graag doen. We wisten al waar we dat wilden doen en de dame van de receptie zou er voor ons naartoe bellen. Tot 2x toe: geen gehoor. Dan een andere kookschool: ondanks dat het pas om 13.00 begon waren we te laat en hadden we ook dat een dag van tevoren moeten boeken :-( Het zat ons niet echt mee.
Maar toen belde gelukkig de dame van onze 1e keus qua kookworkshop terug en als we meteen met een taxi naar de markt kwamen konden we nog mee doen. Jippie! Via via werd er iemand geregeld die ons daar naartoe zou brengen en samen met haar en 2 Duitsers (Jawohl!) mochten we 3 gerechten kiezen die we wilden maken. Wij kozen voor Tom Ka Kai, rode curry en fried rice. Op de markt gingen we inkopen doen. We mochten ook van alles proeven. Met 3 tassen vol spullen en 5 kokosnoten gingen we naar haar kookstudio. Eerst moesten we kokosnoten gaan hakken. En dat viel nog best wel tegen. Ook omdat we graag weer met 10 vingers naar huis gaan en n beetje voorzichtig waren maar het was nog best hard. Toen we daar eindelijk doorheen waren konden we de melk opdrinken als we wilden (helaas zonder ijs en rum ;-)) en de binnenkant leeg schrapen. De lege kokosnoot werd de soepkom voor onze Tom Ka Kai. Voor elk gerecht legde zij alle ingrediënten voor ons op een dienblad en in kommetjes en vertelde ons wat het was en hoe we het moesten snijden. Daarna gingen we het met haar aanwijzingen in de keuken bereiden. Dat was echt heel leuk om te doen. En lekker ook!

Voor de rode curry moesten we zelf curry pasta maken in een vijzel. En ik weet niet hoe ze het daar doen maar ik kreeg me toch brandende vingers van die pepers. En mn op mn pols kwam ook een brandende vlek die steeds groter en roder werd en zelf nu (s avonds) nog pijn doet. Maar het was het wel waard. De curry pasta was goed gelukt en zelf zij vond m heel erg spicy. Daarom hebben we er maar 1/3 van in gedaan en dat was een prima hoeveelheid.

De fried rice was het makkelijkste om te maken en ook hier geldt: eigenlijk is het snijden van alles het meeste werk.

We hadden van elk gerecht best veel over maar we kregen alles in zakjes mee. Gelukkig hebben we een keuken in ons luxe huis dus we  hoeven de komende 2 dagen niet uit te gaan eten denk ik :-P Biertje er bij en klaar!

Toen we terug kwamen hebben we eerst gepind (5 dagen Koh Phangan zijn net zo duur als 2 weken op het vaste land :-O) en daarna de boot naar Koh Tao geboekt waar we morgen gaan duiken. En vrijdag gaan we alsnog naar het Marine Park :-)