Surat Thani - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Lisette Teley - WaarBenJij.nu Surat Thani - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Lisette Teley - WaarBenJij.nu

Surat Thani

Blijf op de hoogte en volg Lisette

18 Maart 2019 | Thailand, Surat Thani

Vandaag konden we een keer echt uitslapen want we hadden geen ontbijt er bij en geen programma. Toch waren we om half 9 al wakker. Ik vond dit bed ook niet erg comfortabel (categorie houten plank maar iets zachter dan in de drijvende huisjes. Toch deukte het nauwelijks in als je er op ging liggen). Désirée vond t prima want er lag een dik kussen op en dat maakt blijkbaar alles goed ;-) Ook had de kamer enkel glas en nogal royale kieren dus het leek net alsof je buiten sliep. Maar oordopjes in en we waren van de wereld.

First things first: op zoek naar ontbijt. Dat werden een soort halve poffertjes met custard vulling. Vers uit de poffertjespan namen we ze mee richting de pier waar we gister de boottocht gedaan hadden. De man herkende ons al en riep of we mee wilden. Dat wilden we. We waren weer de enigen. Dat was wel relaxt. Dit keer namen we een andere afslag van de rivier en kwamen zo in n soort mangrove terecht. Erg mooi met de weerspiegeling van de bomen in t water. Er zaten ook best veel blauwe ijsvogels maar zodra wij aan kwamen ronken gingen ze weg ;-)

Ik vroeg vanmorgen nog of t ging regenen. "Do you have a reservation?" Opgetrokkenwenkbrauwemoticon. Ik regen uitbeelden. Oh nee het ging niet regenen. Je voelt m al aankomen. Het begon me toch te plenzen na de boottocht. Gelukkig duurde het uiteindelijk maar een half uur en waren we snel weer droog.

Désirée had op internet gelezen dat er net buiten de stad een soort moeras was wat deels droog lag en dat hier aapjes zaten. Daar wilden we ook nog wel naartoe. Alleen wist niemand waar het was. Ook de tuktuk chauffeur niet die zei van wel maar t 50 meter verder alsnog ging vragen. Dan maar ff terug naar t hotel om meer info op te zoeken. Daar wisten ze wel waar t moeras was en met n plattegrond konden we t de chauffeur uitleggen. Het was er best rustig dus voor de zekerheid vroegen we of hij ons 1.5 uur later op wilde halen en gingen wij op zoek naar de apen. Zonder succes.. We kwamen wel bij n eettentje uit en Désirée wilde wel noodle soep. Geen idee wat er allemaal in zat maar iig goriander en iets wat leek op lever. De rest was gelukkig wel lekker ;-) Daarna toch maar terug gelopen naar de taxi en hij wist van iemand anders waar de apen zaten. Als we dat hadden moeten lopen waren we uren onderweg geweest. We hadden geluk dat ze net gevoerd werden (waarschijnlijk om ze bij de huizen weg te houden). Het was echt zo schattig. En het waren er veel! Ze vochten om bananen en vielen soms in t water. Ik heb nooit geweten dat apen goed kunnen zwemmen. Er waren 2 brutalere bij: die wilden Désirée haar gopro afpakken. Haha. Maar verder viel t me heel erg mee.

We zouden om 16.30 opgehaald worden en pas rond 22.00 in t hotel zijn dus dat is n beetje lastig met eten. Op de markt maar (weer!) een mango passievrucht smoothie gehaald. Die zijn echt zo lekker hier! En een bordje pad Thai. Je merkt dat hier niet heel veel toeristen komen want een Engelse kaart hebben ze niet (mn Thais is nog steeds n beetje roestig ;-)) en veel mensen kijken ons na. Ze gaan zelfs achterstevoren op hun scooter zitten. Wij zwaaien maar vriendelijk naar iedereen :-)

Om 16.00 waren we weer bij t hotel. Tijd zat om te wachten tot de taxi kwam. Om 16.30 dacht ik ik zal toch nog eens in de papieren kijken. Het stond er niet erg duidelijk maar we werden niet opgehaald bij t hotel maar bij suratthani town office. Bij de receptie wisten ze ook niet zeker waar dat was maar we zijn toch maar daar naartoe gelopen wat zij dachten. Bleek de bus al weg te zijn en wij hadden de laatste boot. Dus als we die zouden missen konden we vandaag niet meer naar koh Phangan. Oh nee! Er was geen andere optie dan zo snel mogelijk een taxi te regelen. Na 5 minuten hielden ze een tuktuk aan en die moest ons naar de boot brengen. Geen garanties dat we het zouden halen. Nou: Fingers crossed en schietgebedjes doen! De chauffeur had de opdracht wel goed begrepen. We gingen als een speer en haalden iedereen in! In de tuktuk heb ik nog ff mn slippers verwisseld voor sneakers zodat ik harder kon rennen als we er waren ;-)

We gingen zo hard dat ik dacht zometeen halen we de bus nog ergens in. Maar dat gebeurde niet ;-) En gelukkig GELUKKIG haalden we het! We konden de taxi chauffeur wel zoenen. Maar een flinke fooi leek ons toch n beter idee :-P Dus moeders (en vaders): geen zorgen: we zijn zonder kleerscheuren op de boot gestapt. We hadden zelfs nog 5 minuten over ;-)

Na 2.5 uur varen waren we er. En nu zitten we lekker in ons luxe huis met zwembad voor de deur vlakbij het strand. (Inclusief huisdier. De eigenaresse heeft n kat en we vroegen voor fe grap of we m mochten houden. Ja hoor. Haha. Binnen 5 minuten lag ie al op bed. Dat was toch net iets te veel van t goede ;-)) Hier houden we het wel uit de rest van de dagen :-)

• 30 Maart 2019 - 08:56

Ellen Mattaar:

spannend verslag....gelukkig de boot gehaald