Van Hwange naar Matobe - Reisverslag uit Hwange, Zimbabwe van Lisette Teley - WaarBenJij.nu Van Hwange naar Matobe - Reisverslag uit Hwange, Zimbabwe van Lisette Teley - WaarBenJij.nu

Van Hwange naar Matobe

Blijf op de hoogte en volg Lisette

13 Mei 2017 | Zimbabwe, Hwange

Waarschijnlijk was er vannacht minimaal 1 olifant in ons kamp want voor 1 tent lag verse olifanten poep. Gelukkig heb ik ze niet gezien toen ik s nachts naar de wc moest. Je zou misschien denken dat je ze wel zou horen als ze dichtbij rondlopen maar doordat ze n soort Nike air poten hebben met luchtkussentjes hoor je ze niet.

We reden naar Matobe. Onderweg werden we in minder dan 2 uur tijd 10x gestopt door de politie. Het is echt verschrikkelijk hier. Ze checken elke keer hetzelfde: je banden, de lichten, of je niet te hard rijdt. Oke: dat laatste kan veranderen maar de rest? Dat laatste was ook meteen het punt: we reden ergens 101 waar je 100 mag. Maar ook hier is er de regel dat je onder de 105 km/uur geen boete krijgt. Dus uiteindelijk zijn we zonder te betalen verder gereden. Maar dat wordt dan doorgebeld naar de volgende post en dan beginnen ze daar weer te zeuren.

In Matobe gingen we na de lunch te voet neushoorns gingen zoeken. Als je te voet gaat kom je normaal niet heel dicht bij maar wij kwamen tot n afstand van 3 meter (!!!) van 2 mannetjes. Hoe bijzonder is dat. Ze zijn er aan gewend dat mensen bij ze in de buurt komen in dit park en dit zijn "witte" neushoorns. Ze zijn tot 3 keer zwaarder dan de zwarte neushoorn maar veel minder agressief. Ze horen heel goed maar zien super slecht. In dit park gaat het best goed met de neushoorn populatie maar het is echt schrijnend om te zien dat het wereldwijde aantal in de afgelopen 3-4 jaar is teruggelopen van 20.000 naar 16.000. Als dit zo doorgaat zijn er over n jaar of 5 helemaal geen neushoorns meer :-( Ze zagen de hoorns af om te zorgen dat ze niet meer gedood worden voor hun hoorn maar er blijft altijd een deel achter wat je niet weg kunt halen. En zelfs voor dat kleine deel worden ze afgemaakt. Het levert veel geld op en vooral China is n grote afnemer. De oplossing zou zo simpel kunnen zijn: alle hoorns die afgezaagd worden liggen namelijk ergens opgeslagen. Dit is ongeveer 600.000 kilo (!!!). Hier wordt niks mee gedaan omdat dat van de organisatie die wereldwijd handel in dierlijke producten probeert te voorkomen niet mag. Zij vinden dat je de landen die het afnemen moet leren dat het niet goed is. Dat gaat nooit lukken in n paar jaar tijd: het is hun cultuur. Maar als het wel verkocht zou mogen worden aan bijv China dan is dit al genoeg om ze 10-12 jaar te voorzien van ivoor en daarvoor hoeven de neushoorns niet te sterven. Het geld wat ze daarmee verdienen zou voor n deel maar de regering kunnen gaan, voor n deel naar de mensen die om te park heen wonen (zodat ze betere voorzieningen krijgen en niet meer denken dat n neushoorn-hoorn geld op moet leveren om zelf voor bepaalde dingen te kunnen zorgen) en de rest zou naar t park kunnen gaan om bijv n omheining om het park te zetten en meer rangers aan te kunnen nemen om stroperij tegen te gaan want nog bijna elke dag wordt er iemand in t park gevonden die probeert te stropen. En in sommige gevallen worden die mensen doodgeschoten. In 90% van de gevallen dat een hoorn door stropers afgehakt wordt is de neushoorn niet eens dood omdat de kogel m niet op de goede plek geraakt heeft.
Een lang verhaal, ik weet het maar het ging me echt aan t hart.
We hadden nog de hoop misschien n luipaard te zien toen we met de jeep door het park redenering (omdat dit park de hoogste concentratie luipaarden heeft) maar helaas, ze zaten goed verstopt.

Na het eten leerden we in de bar n groep jongeren uit Zuid Afrika kennen die ooit eerder met onze gids gereisd hadden. Ze gingen proberen ons Afrikaans te leren dansen maar zelfs na n paar biertjes zaten onze Hollands heupen nog redelijk vast ;-) Het was wel gezellig. Al dacht de rest van de groep die al probeerden te slapen daar vast anders over want t was nogal rumoerig.

Vandaag was gelukkig ook onze laatste dag dat we afwasbeurt hadden. Zoals gewoonlijk hadden wij weer grote, gietijzeren potten met aangekoekte resten maar daar hebben we water in gedaan en ze laten staan als n verrassing voor de volgende groep :-P