Okavango delta - Reisverslag uit Maun, Botswana van Lisette Teley - WaarBenJij.nu Okavango delta - Reisverslag uit Maun, Botswana van Lisette Teley - WaarBenJij.nu

Okavango delta

Blijf op de hoogte en volg Lisette

06 Mei 2017 | Botswana, Maun

Gisteravond nog shotjes gedronken om de laatste Namibische dollars op te maken. We mochten vanmorgen toch uitslapen tot 7.45 :-D. Verrassend genoeg was eigenlijk iedereen al eerder wakker.

Vandaag gingen we naar Botswana wat voor Afrikaanse begrippen best een welvarend land is en hele strenge/goede regels heeft om stropen tegen te gaan: als ze je in n nationaal park zien met n geweer word je zelf afgeschoten. Dat zijn geen halve maatregelen. Zouden ze in meer landen moeten doen. We reden eerst nog een km of 10 door n national park dus we zouden dieren kunnen zien. Er stond ook n bord met "pas op voor olifanten de aankomende 5 km" maar dat hadden we al zo vaak gezien dus we dachten t zal wel. Tot we opeens rechts een olifant zagen! Hij stond er heel mooi bij zo vlak bij de weg. Toen keek Desiree ff later op de weg en daar staken n moeder olifant met jonkie over! Maar zodra je dat roept staat iedereen voor je en kun je zelf geen foto's meer maken. Dat is wel jammer. Uiteindelijk staken er n stuk of 10 olifanten de weg over.

We reden naar de grens met Botswana (waar je vanaf 1 juni ook een visum moet kopen maar nu gelukkig nog niet) en daarna gingen we verder richting de plek waar we in n speedboot zouden stappen om de Okavango delta in te gaan. We pakten onze spullen voor 2 dagen en begonnen aan n tocht van 3 uur. Het was warm dus ik had n hemdje en korte broek aan. Het kon koud zijn op de boot dus ik had wel een vest meegenomen. Dat bleek toch niet echt genoeg als he met 60 km/uur over het water gaat. Mijn regenjas zat ik mn tas die in de andere boot lag. Desiree had haar tas wel bij zich en ik mocht haar jas lenen. Ze was te enthousiast om t koud te hebben. Nou, ik had t eigenlijk te koud om nog enthousiast te zijn :-O We zagen onderweg n paar krokodillen. Wat toch nog wel spannend is als je zo dichtbij komt en in n bootje zit.

Toen we aan kwamen heb ik zo ongeveer alle kleren aangedaan die ik bij me had en zijn we bij het kampvuur gaan zitten tot het eten klaar was. Ondertussen kregen we te horen welke dieren er op dit eiland allemaal zitten en waar je (vooral s avonds en als je s nachts naar de wc gaat) rekening mee moet houden. We slapen namelijk in ingerichte tenten en er is verder geen omheining. Waar zal ik eens beginnen...er zitten heel veel muggen, schorpioenen, slangen, spinnen (iemand die hier 3 maanden kwam helpen met renovatie liet zn voet zien waar hij was gebeten door n redelijk zeldzame viool spin waarna er en enorme wond van ongeveer 8x4 cm was ontstaan. Het was nu, 7 weken later, nog steeds niet helemaal genezen :-O), krokodillen, bavianen (naar die slapen s nachts) en er kunnen ook olifanten en nijlpaarden door het kamp lopen. Je moet dus altijd eerst goed kijken en luisteren als je je tent uit wilt of van de wc terug loopt. Als je iets hoort of ziet moet je terug naar binnen gaan dus met n beetje pech zit je de halve nacht op de wc opgesloten. S avonds niks meer drinken leek mij de makkelijkste oplossing ;-)