Naar Etosha NP - Reisverslag uit Spitzkop, Namibië van Lisette Teley - WaarBenJij.nu Naar Etosha NP - Reisverslag uit Spitzkop, Namibië van Lisette Teley - WaarBenJij.nu

Naar Etosha NP

Blijf op de hoogte en volg Lisette

03 Mei 2017 | Namibië, Spitzkop

Nadat we om kwart voor 6 opgestaan waren (op speciaal verzoek van Desiree) begon de dag al met een goede workout toen we net onderweg waren. We kwamen bij een stuk weg met behoorlijk losse zand en daar stond een vrachtwagentje vast. Blijkbaar waren wij (samen met een groep spanjaarden) de eersten die er bij uit kwamen want de arme man stond er al sinds half 9 gisteravond en had in zn vrachtwagen geslapen.
Met zn allen gingen we proberen om m uit t gat de duwen wat ie inmiddels daar gegraven had met zn achterwiel. 3-2-1 en push! Wij konden duwen wat we wilden maar er kwam geen beweging in. Wat bleek: de truck stond in zn achteruit :-S Dus maar goed dat we flink duwden. Poging 2: duwen duwen duwen: er kwam wel n beetje beweging in maar niet veel. Wat bleek nu: de handrem stond er nog op :-O 3x was ook in dit geval scheepsrecht want toen kregen we m vrij gemakkelijk uitgeduwd. Alles vol zand (zelfs in mn broekzakken).maar het was gelukt! Arnold, onze 4 in 1, rees daarna vrij gemakkelijk onze truck er doorheen en we konden weer verder. Hadden we onze goede daad al verricht zo vroeg in de ochtend :-)

Onderweg stopten we bij een Himba stam. Waarschijnlijk herkennen de meeste mensen ze wel: ze smeren hun huid in met vet met een rode kleurstof en hebben een soort rode klei in hun haar. Het is een nomadenvolk en ze leven heel erg primitief. Ze leven van de jacht en hebben een paar geiten voor vlees en melk en de kinderen gaan meestal niet naar school. Maar ze zijn tevreden zo.

We zijn ook nog bij de Damara gestopt. Een stam die wel verboden is met de Himba maar er heel anders uit ziet. De Himba dragen nauwelijks kleding: de Damara hebben jurken aan tot op de grond met lange mouwen om alles te bedekken. Ook dragen ze hoeden in de vorm van koeienhorens om hun haar te bedekken. Dit is van vroeger uit zo ontstaan omdat ze werkten voor de Duitsers die naar Namibië waren gekomen en de Duitse vrouwen niet wilden dat de werksters hun man zouden verleiden.

De dag werd afgesloten met onze eerste korte gamedrive. En we hadden meteen geluk! We zagen zebra's en n cheetah die aan t drinken was :-D Het was te ver weg voor mn telefoon maar jullie krijgen het bewijs zeker te zien als we terug zijn.

In Etosha zitten 4 dieren van de big five: leeuw, luipaard, neushoorn en olifant. Er zitten geen buffels. Deze dieren vormen de big five niet omdat ze het grootste zijn of het gevaarlijkste (een nijlpaard is bijv veel gevaarlijker en doodt de meeste mrnsen, maar hoort er niet bij). Ze horen bij de big 5 omdat ze het moeilijkst zijn om op te jagen: de kans was/is bij deze dieren het grootst dat de jager zelf gewond zou raken of dood zou gaan. Hebben jullie toch nog iets geleerd (denk ik ;-))

Er is n waterpoel bij ons kamp vannacht wat verlicht wordt dus daar zouden we ook nog dieren kunnen zien s avonds. We zagen n neushoorn toen we aan kwamen maar kregen m nog niet goed op de foto. Daarna ben ik nog mn eigen statief gaan halen (Desiree had m wel meegenomen) en na wat instellingen proberen waren we er helemaal klaar voor. Maar na 1.5 uur wachten hebben we de handdoek toch maar in de ring gegooid.

We slapen weer onder de sterren want dit (enorme) kamp is omheind. Desiree heeft wel al n aantal muggenbulten van afgelopen nacht dus mocht dat aantal significant meer zijn morgenvroeg dan slapen we vanaf morgen in n tent.
Er zitten hier jakhalzen binnen de omheining. Ze zien er uit als n kruising tussen n hond en n vos. We hebben er al 2 gespot. Ze doen verder niks maar je moet wel je schoenen/slippers goed verstoppen want anders nemen ze die mee. En t vervelendste is nog dat ze al altijd maar 1 meenemen :-P Sommige ochtenden vindt de camp bewaker wel meer dan 10 slippers waar ze lekker op gekauwd hebben.