Bromo - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Lisette Teley - WaarBenJij.nu Bromo - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Lisette Teley - WaarBenJij.nu

Bromo

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

14 Oktober 2011 | Indonesië, Kalibaru

Gisternacht was het dan zo ver: we gingen naar de Bromo vulkaan. We mochten om half 1 ons bed uit om vervolgens om half 2 te vertrekken met de bus. Na 2 uur rijden zijn we overgestapt op jeeps en helemaal naar boven gereden. Wat een tocht! Een hoop gehobbel en afgronden (het was maar goed dat het donker was en we die niet goed konden zien). En dan maar wachten tot de zon opkomt... Ik had eigenlijk verwacht dat als je de zonsopkomst bij de Bromo gaat bekijken, de zon omkomt achter/naast de bromo. Maar dat is dus helemaal niet zo! De zon kwam helemaal aan de tegenovergestelde kant op! En de grootste vulkaan die we zagen was ook niet de Bromo maar een andere... Weer een ervaring rijker (en een ilusie armer ;-))

Nadat we de zon op hadden zien komen (waar we van de andere mensen die er ook waren wel in stilte naar moesten kijken: ja stel je voor dat de zon niet opkomt doordat wij staan te praten :-S) zijn we met de jeeps naar beneden gereden naar de voet van de bromo. Je kon m beklimmen en dan hebben we ook gedaan (helaas voor alle mannen met paard die liever hadden dat we op de rug van het graatmagere beestje naar boven zouden gaan). Na 40 minuten klimmen waren we boven. Leuk om gezien te hebben maar niet zo spectaculair als ik me voorgesteld had. De terugweg naar beneden was vooral heel stoffig want het begon steeds harder te waaien waardoor we kilo's zand in onze ogen/oren/haren/kleren enz kregen.

Toen we eindelijk bij t hotel waren (of eigenlijk allemaal huisjes) zijn we lekker aan t zwembad gaan liggen om uit te rusten.

Vandaag was een rustige dag: een wandeling gemaakt, met een gids, door de plantages hier (rubber, kaneel, koffie, cacao, nootmuskaat, vanille en kruidnagel). Nu snappen we ook waarom veel van die kruiden zo ontzettend duur zijn! Vanille bijvoorbeeld moet handmatig "bestoven" worden en doet er vervolgens een jaar over voordat ie klaar is om geplukt te worden!

Vanmiddag weer aan t zwembad gelegen en weer een pichu gehad (een Javaanse massage: kost hier 8 euro voor een uur pijn lijden dus dat is geen geld! Een week geleden hadden we er ook al een gehad maar dit was toch wel een kleine, oude heks die me onder handen nam).

Zometeen douchen en naar bed want om 3 uur mogen we er weer uit: we gaan naar Mount Ijen (een extra excursie). Ik ben benieuwd! Morgen nog 1 dag op Java en daarna maken we de oversteek naar Bali.

Van de aardbeving hebben we hier trouwens nauwelijks iets gemerkt. Sommige mensen hebben het gevoeld maar wij waren in t zwembad dus hebben er niks van meegekregen (gelukkig).

Tot snel! (nog maar een weekje :-()