Zondag 1 november - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Lisette Teley - WaarBenJij.nu Zondag 1 november - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Lisette Teley - WaarBenJij.nu

Zondag 1 november

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

02 November 2009 | Zuid-Afrika, Soweto

Vandaag mochten we uitslapen!! Tot 9 uur maar liefst... En wat denk je; word je evengoed om 6 uur wakker :-S Maar dan is het wel extra fijn dat je je nog een keer om kunt draaien.
Eigenlijk was vandaag een vrije dag maar op 3 mensen na, ging iedereen mee met de optionele excusie door Pretoria en naar Soweto.
We hebben een wandeling gemaakt door Pretoria. Je voelt je hier wel bekeken als blanke en je merkt duidelijk dat de zwart-mensen het zicht teruggeëigend hebben.
We vervolgden onze weg naar het huis waar Paul Kruger (bekend van het park) gewoond had en gingen daarna naar het voortrekkersmonumten (opgericht voor de mensen die voorop gingen in de boerenoorlog).
Hierna reden we naar Soweto en ging een plaatselijke gids met ons mee voor een tour door de stad. Je ziet er heel duidelijk het verschil tussen de rijkere wijken, de "Mandela-huisjes" en krottenwijk (township). We zijn in deze Township geweest en werden rondgeleid door een jongen die hier woont. Als je gelukt hebt, heb je met 5 gezinnen (van ongeveer 10 personen per gezin) 1 dixi tot je beschikking, die 2 keer per week schoongemaakt wordt. Je kunt je dus wel voorstellen hoe het daar ruikt :-( De mensen die geen wc hebben moeten in de bosjes hun behoefte doen. Er waren ook 2 kleine kinderen bezig met het schoonkrabben van kippenpootjes (niet zoals wij ze kennen maar alleen het voetje met de teentjes en nagels eraan) en dit werd hun avondeten. Hun aanbod om mee te eten hebben we vriendelijk afgeslagen (ik ga liever normaal dood ;-))
Tijdens onze wandeling door het Township werden we gevold door een horde kleine kindjes. Een van de kinderen kwam naast me staan en begon heel aandachting m'n hand en nagels te bestuderen en er aan te voelen en over m'n arm te wrijven (volgens mij om te kijken of dat witte er dan vanaf zou gaan en het dan ook donker zou worden; net zoals bij hun). Dit was een rare ervaring.
Ze hebben ook een school en daar zongen en dansten de kinderen voor ons. Ze kregen geld van ons als groep voor boeken ed en een grote zak met kleding (sommige mensen moesten veel kleding achterlaten omdat ze anders hun souvenirs niet meer mee konden nemen ;-)) Elk nadeel heb z'n voordeel...

Na ons bezoek aan Soweto reden we naar Johannesburg en zijn we afgezet op het vliegveld. Hier vertrokken we om 23.45 Nederlandse tijd, richting Amsterdam.